tirsdag den 30. april 2013

Tanker om begrebet dannelse.

Dagens refleksion handler om begrebet dannelse og digital dannelse.

Den første tanke der popper op er uddannelse - men dannelses må også være noget andet, hvorfor skulle man ellers have behov for at sætte ud foran?. Måske skyldes det at man tog udenfor hjemmet og dannede sig, hvorved der også må være en slags "hjemdannelse" ?

Wikipedia ( som måske ikke er en anerkendte videnskabelig side, men som alligevel bruges ) mener at begrebet dækker over tillærte evner.

I Gyldendals store åbne encyklopædi defineres dannelse som "betegnelse for dels en pædagogisk norm ved valg af indhold i opdragelse og undervisning, dels en social norm, der udpeger en bestemt adfærd, væremåde, opførsel og viden som dannet."

De er altså fælles om at se dannelse som noget tillært og Gyldendal sætter det ind i en social kontekst.

Ud fra dette må man spørge sig selv: Hvem har interesse i digital dannelse i børnehaver, siden det er blevet et fokus punkt i Varde kommunes dagtilbud ?

1.- vi har et politisk system der har interesse i at få gode samfundsborger, der forstår at bruge de digitale medier på demokratisk og økonomisk vis

2. - markedet for it, nyheder, netshopping osv., der har interesse i at holde butikken i gang

3. - et skolesystem, der i stigende grad bygger på digitale medier og derfor har interesse i at børn tidligt kan afkode og bruge digitale medier

4. - der er underviser, der lever af at undervise i digitale medier

5.  - der er forældre der både er interesseret i at deres børn kan begår sig og være dygtig til medier, men som også er bekymrede for, den tid der bruges på mediet

6. - der er pædagoger, der arbejder ud fra de seks læreteamer: personlig udvikling, sociale relationer, kultur, natur, motorik og sprog

De eneste der nok ikke har direkte interesse i dannelsen er børnene.

Alle disse menesker har hver deres tilgang og interesse i hvilken vinkel dannelse skal tage. Som Kirsten Drotner skriver, - bekymring for et nyt medie er tilstede, hver gang et nyt medie opstår og  det er  pga. ønsket om at definer hvad der er rigtig og forkert. ( Mediekultur.)

Altså dannelse sker ikke af sig selv og mange har interesse i at være den eller dem der definere hvad god dannelse er af forskellige årsager.

I min forståelse er dannelse noget tillært, der er betinget af den eller de sociale kontekster barnet bevæger sig i. Den har stærke forbindelser til sociale og personlig kompetencer og sker ikke kun i daginstitutionen, men også i de sociale kredse mennesket bevæger sig, hvad enten det er hjem, børnehave,skole eller cyberspace.

Digital dannelse må så være det tillærte indenfor de digitale medier inklusiv de personlige og sociale kompetencer.

Kunsten må være at blive dannet og stadig have sin egen mening.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar