fredag den 10. maj 2013

Visdom, forskning og definitionsretten

Nogle siger at med erfaringen kommer visdom. Måske er det den, der gør at jeg ikke bare falder på halen for de digitale medier. Jo vist skal vi lære om det og bruge det i børnehaven. Men når alt kommer til alt er det dog bare et redskab.

Lige nu læser jeg om lyksaligheden i at lave og se film. I følge det læste, skal vi analysere, diskutere og debattere med børnene omkring de film vi ser. Derefter skal vi drage dem ind i leg, tegne og spille dem.

Jeg husker endnu, hvordan vi i min klasse valgt en bog der skulle analyseres. Vi anså bogen som rigtig god, men efter analysen, hvor den blev dissekeret, var der vist ikke én, der rørte den igen.
Men jeg tænker og håber, at os der arbejde med børn i dag, har forstået at der skal trædes varsom og repektfuldt. Ellers skal man i hvert tilfælde holde sig væk fra yndlingsfilmene.

Jeg kan som pædagog godt blive forundret over alle de forskellige ting vi skal mestre. Vide noget om naturen, kulturen, motorik, sprog, personlige og sociale kompetencer og sørge for at både at alle børn er "med" I skolen har man lov til at uddanne sig som lærer i dansk, biologi, idræt, formning eller sløjd osv. så man kan bruge sin ekspertise til netop sit eget fag. Men som pædagog skal du kunne det hele. Og nu også det digitale medier.

I virkeligheden er det nok deffinitionsretten der er kamp om.

At der findes god og dårlig kultur , - eller pga. studiet - at der findes god og dårlig mediekultur. (Nu mener jeg ikke at man kan værdilade kultur på den måde. I mine øjne er kultur. Hvor vidt det opfattes som god eller dårlig er helt op til betragteren og dennes smag.)

Om vi skal have fri leg eller mere læring.
Om vi skal have tid til fordybelse eller brede os over mange forskellige temaer
Om det skal være et sted hvor læring og leg er meningsfuldt eller et sted hvor vi hakker af om vi er kommet hele vejen rundt i bedste tjekstil med flueben og altting.

Jeg støder såmænd også på kampen om definitionsretten i det studie, hvor det lige nu næsten er et fy ord, at stille spørgsmål ved om de digitale medier nu er så fantastiske. Og hvor der aldrig er kritik af forskning, der på viser at eks. computerspil beriger børn.Til gengæld skal det ikke mange ord om forskning, der viser at eks. computerspil er farlig, før det bliver sat spørgsmål ved om det kan være gyldig forskning.

Som en medstuderende sagde : " Vi ved at forskning på dette område forældes lynhurtig" Jeg vil give hende ret, især når man tænker på at de forskellige aktiviteter forgår i forskellige sammenhæng, der måske og måske ikke vil være gældende i min børnehave.

Nu er det ikke fordi jeg mener at forskning er dårligt, eller at vi ikke skal spille computerspil, men at vi skal turde turde kigge til begge sider og bruge visdom, erfaring, logik og sund fornuft i samspil med de teorier vi læser, så det vi gør, bliver meningsfyldt for børn og voksne.










Ingen kommentarer:

Send en kommentar